Анхны төмөр замууд XVI зууны дунд үеэс Европ даяар гарч эхэлсэн. Үүнийг бүхэлд нь төмөр замын тээвэр гэж нэрлэж болохгүй юм. Морь чирсэн тэргэнцрүүд зам дагуу явж байв. Үндсэндээ эдгээр замыг чулуун бүтээн байгуулалт, уурхайд ашиглаж байсан. Тэдгээр нь модоор хийгдсэн бөгөөд морьд ердийн замаас хамаагүй илүү ачааг үүрч чаддаг байв. Гэхдээ ийм төмөр зам нь мэдэгдэхүйц сул талтай байсан. Тэд хурдан элэгдэж, вагонууд замаасаа гарсан. Модны элэгдлийг багасгахын тулд тэд цутгамал төмөр эсвэл төмөр тууз арматурыг ашиглаж эхэлсэн. Бүтэн цутгамал төмрөөр хийсэн анхны төмөр замууд зөвхөн XVIII-р зуунд ашиглалтад орсон.
АНХНЫ НИЙТИЙН ТӨМӨР ЗАМ
Дэлхийн анхны зорчигч тээврийн төмөр замыг 1825 оны аравдугаар сарын 27-нд Англид барьжээ. Энэ нь Стоктон, Дарлингтон хотуудыг холбосон бөгөөд анх уурхайгаас Стокон боомт хүртэл нүүрс тээвэрлэх ёстой байв. Төмөр замын төслийг инженер Жорж Стефенсон гүйцэтгэсэн бөгөөд тэрээр аль хэдийн Килингворт дахь төмөр замыг ажиллуулж, удирдаж байсан туршлагатай. Энэхүү шинэлэг санаа нь олон өрсөлдөгчидтэй байв. Морь эзэмшигчид орлогоо алдахыг хүсээгүй.
Зорчигч тээвэрлэдэг хамгийн анхны галт тэрэг нь нүүрсний тэргэнцрээс өөрчлөгдсөн. Мөн 1833 онд нүүрсийг хурдан зөөвөрлөхийн тулд Мидлсбро хүртэлх замыг барьж дуусгасан. 1863 онд уг зам нь зүүн хойд төмөр замын нэг хэсэг болсон бөгөөд өнөөг хүртэл өдөр ажиллаж байна.
ГАЗАР ДООРХ ТӨМӨР ЗАМ
Дэлхийн анхны газар доорх төмөр зам нь нийтийн тээвэрт гарсан нээлт байлаа. Англичууд үүнийг эхлээд барьсан. Лондончууд замын түгжрэлийг бүрэн мэддэг болсон үед метроны хэрэгцээ үүссэн. XIX зууны эхний хагаст хотын төв гудамжаар
янз бүрийн тэрэгний бөөгнөрөл бий болжээ. Тиймээс бид газар доогуур туннел байгуулж замын хөдөлгөөний урсгалыг “буулгах” шийдвэр гаргасан. Лондонгийн газар доорх туннелийн төслийг Их Британид амьдарч байсан Францын иргэн Газар доорх анхны төмөр зам Марк Изамбард Брунел зохион бүтээжээ. Хонгилын барилгын ажил 1843 онд дууссан. Эхэндээ энэ нь зөвхөн явган хүний гарц болгон ашиглагдаж байсан боловч сүүлд нь метроны санаа төрсөн. Мөн 1893 оны нэгдүгээр сарын 10-нд анхны газар доорх төмөр замын нээлт болов. Энэ нь зүтгүүрийг ашигласан бөгөөд замын урт нь ердөө 3.6 километр байв. Тээсэн зорчигчдын дундаж тоо 26000 байна. 1890 онд галт тэрэгнүүд өөрчлөгдсөн бөгөөд тэд уураар бус цахилгаанаар хөдөлж эхэлсэн.
СОРОНЗОН ТӨМӨР ЗАМ
Галт тэрэгнүүд агаарын дэрээр хөдөлдөг дэлхийн анхны төмөр замыг 1902 онд Германы Альфред Сейден патентжуулжээ. Барилгын оролдлогыг олон оронд хийж байсан боловч анхных нь 1979 онд Берлинд болсон Олон улсын тээврийн үзэсгэлэнд тавигдсан. Тэр бүгд ажилласан нь ердөө гурван сар. Соронзон төмөр замын галт тэрэг нь төмөр замд хүрэлгүйгээр хөдөлдөг бөгөөд галт тэрэгний тоормосны цорын ганц хүч нь аэродинамик татах хүч юм. Өнөөдөр маглев галт тэрэгнүүд төмөр зам, метротой өрсөлдөх боломжгүй, учир нь хөдөлгөөний өндөр хурд, чимээ шуугиангүй зэрэг (зарим галт тэрэг 500 км/цаг хүртэл хурдлах боломжтой) хэд хэдэн сул талтай байдаг. Нэгдүгээрт, соронзон зам бий болгох, засвар үйлчилгээ хийхэд их хэмжээний санхүүгийн зардал шаардагдана. Хоёрдугаарт, маглевын галт тэрэг. Гуравдугаарт, цахилгаан соронзон орон нь байгаль орчинд ихээхэн хор хөнөөл учруулдаг. Дөрөвдүгээрт, соронзон төмөр зам нь маш нарийн төвөгтэй замын дэд бүтэцтэй. ЗХУ зэрэг олон улс ийм зам тавихаар төлөвлөж байсан ч сүүлдээ энэ санаагаа орхисон.
ОРОС ДАХЬ ТӨМӨР ЗАМ
Орос улсад анх удаа бүрэн хэмжээний төмөр замыг 1755 онд Алтайд ашиглаж эхэлсэн. Эдгээр нь уурхайд ашиглах модон зам байсан. 1788 онд Петрозаводск хотод үйлдвэрийн хэрэгцээнд зориулсан анхны төмөр замыг барьжээ. Мөн 1837 онд зорчигч тээврийн хувьд Санкт-Петербург - Царское Село төмөр зам гарч ирэв. Уураар ажилладаг галт тэрэгнүүд түүгээр явж байв. Хожим нь 1909 онд Царское Селогийн төмөр зам нь Царское Селогийг Санкт- Петербургийн бүх шугамтай холбосон эзэн хааны шугамын нэг хэсэг болжээ.